IPL behandeling? Boek nu!

Wat zijn pigmentvlekken?

Pigmentvlekken worden veroorzaakt door een overmatige productie dan wel afwezigheid van melanine in de huid. Melanine is het pigment dat huid en haar kleur geeft en beschermt tegen schadelijke Uv-stralen. Een overmatige productie van melanine (hyperpigmentatie) kan ontstaan door een te veel aan de zon, door hormonen, genetische factoren of na een ontstekingsproces. Doordat het pigment anders dan normaal in de huid is verdeeld, kan de huid donkere of lichte verkleuringen vertonen. Als er te weinig pigment in de huid aanwezig is waardoor deze lichter kleurt, wordt gesproken van hypopigmentatie. Beide pigmentstoornissen zijn door onze huidtherapeuten te behandelen.

Couperose
Couperose Vaatlaser
Vaatafwijking Elvii laser

Soorten Pigmentvlekken

Met name op je handen, armen, decolleté, hals en in het gezicht kun je last krijgen van pigmentvlekken. Er zijn diverse soorten pigmentvlekken die kunnen ontstaan en door onze huidtherapeuten te behandelen zijn.

• Lentigo (Solaris):
  • Post Inflammatoire Hyperpigmentatie (PIH):
  • Melasma:
  • Sproeten:

Lees hier verder over de diverse soorten pigmentvlekken.

Wat kun je verwachten?

Behandeling van Pigmentvlekken bij Kan Skin Clinic

Pigmentvlekken worden cosmetisch vaak als storend ervaren. Gelukkig zijn pigmentvlekken heel goed bij ons te behandelen! Kan Skin Clinic past verschillende methoden toe om je pigmentvlekken te verminderen of zelfs te verwijderen, waaronder de pigmentlaser, de dermapen en chemische peelings. Ook adviseren wij welke huidverzorging je thuis kan gebruiken om het resultaat te optimaliseren en langdurig te behouden. Tijdens het eerste consult doen wij een uitgebreide huidanalyse en bepalen we samen de meest geschikte methode die perfect bij je past!

Lentigo (Solaris)
Een lentigo, ook wel ouderdomsvlek, levervlek of zonnevlek genoemd, is een veel voorkomende, bruine verkleuring van de huid. Ouderdomsvlekken ontstaan op middelbare leeftijd door veelvuldig blootstaan aan zonlicht (UV) waardoor de cellen beschadigen. Lentigo komt met name voor in het gezicht en op de handruggen.

Post Inflammatoire Hyperpigmentatie (PIH)

PIH is een rode tot bruine verkleuring van de huid en ontstaan na wondjes, operaties, acne of eczeem. Deze pigmentatiestoornis is doorgaans goedaardig en wordt ook wel post inflammatoire hyperpigmentatie genoemd. Mensen met een donker huidtype hebben een grotere kans om PIH te ontwikkelen.

Melasma

Melasma is een goedaardige pigmentaandoening in het gezicht en wordt ook wel zwangerschapsmasker genoemd. Het is een bruine verkleuring bij vrouwen die zwanger zijn, de pil of hormoonmedicatie gebruiken. Anders dan bij sproeten of ouderdomsvlekken betreft het vaak een groter gebied in het gezicht en gedraagt het zich grillig. Melasma verdwijnt vaak spontaan weer na de bevalling of na het stoppen met de medicatie maar kan zich opnieuw ontwikkelen. Het chronische karakter kan grote impact hebben op het dagelijks leven.

Sproeten

Dit zijn kleine licht- tot donkerbruine pigmentvlekjes. Ze ontstaan onder invloed van zon of zijn genetisch bepaald en bevinden zich met name op gezicht, armen en bovenlichaam.

Chemische peelings

Dermapen microneedling